Springpojke

Röjan var ett blomstrande samhälle när vi flyttade dit 1947. Det fanns  gästgiveri, pensionat, charkuterifabrik, två dagligvarubutiker och en kiosk. Turister kom med tåg till Röjan och fortsatte sedan med bussar till vintersportorter i Härjedalen. Vi bodde i ett gammalt hus som var dåligt isolerat och på vintern var det väldigt kallt. När jag kom hem från skolan på eftermiddagarna skulle jag passa småsyskonen, bära in vatten och hugga ved. Vatten hämtades från en källa, några hundra meter från vårt hus. Vi bodde i Röjan under byns glansperiod. När sedan busstrafiken flyttade och Inlandsbanan förlorade sin betydelse som livsnerv för bygden började tillbakagången och 2016 fanns det endast elva fast boende i Röjan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det fanns gott om  öring i bäckar och åar. Eget foto.

GOTT OM LAXÖRING

Sommartid var det fiske för hela slanten. Fisken var ett välbehövligt tillskott på matbordet och jag kunde lättare slippa ifrån andra sysslor när det gällde att fiska. Jag fångade öring och harr i bäckar och åar och metade abborre i sjöarna. En halvmil utanför byn fanns en bäck med mycket laxöring. Bäcken kantades av knotig dvärgbjörk och runt omkring fanns kärr och mossar och marig tallskog. Dit gick jag ofta för att få vara ensam med mina drömmar och tankar.

SPRINGPOJKE I SVEG

På våren 1950 flyttade vi till Lillhärdal. I  juni var jag klar med skolan efter sju läsår. Farsan skulle ordna en plats som bonddräng om jag inte fixade jobb själv. Läraren hade antytt att jag hade läshuvud men i farsans värld var det kroppsarbete som räknades. Nu gällde det att handla snabbt för någon dräng tänkte jag inte bli. Jag satte in en annons i tidningen Härjedalen där jag skrev: ”Femtonårig yngling önskar plats”. Jag var ju bara fjorton men ett år hit eller dig borde väl inte göra skillnad. Jag fick svar på annonsen och ett par dagar senare började jag mitt första jobb, som springpojke hos Svegs Livsmedel.

KORV OCH PASTEJ

En glad springpojke och en liten medhjälpare 1950.

Företaget hade en kött- och charkuteributik i Svegs centrum och i Kåkstan, en bit utanför centrum, ett slakteri där man även förädlade köttet. Butiken saknade kylrum så jag fraktade kött-och charkvaror på en trehjulig transportcykel från slakteriet till butiken. Det brukade vara rejäla lass med korvar, syltor och pastejer och en tung lårklump, som fröken Hjelm i butiken malde köttfärs av. Det som inte såldes under dagen skulle tillbaka till slakteriet och in i kylrummet. Jag körde hem varor till kunder, skickade paket med bussar till butiker i byarna kring Sveg och hjälpte till att hålla rent och snyggt i  butiken. Lönen var 120 kronor i månaden och fri mat.

STORÖN LOCKADE

På fritiden gick jag ofta på bio. Det fanns två biografer, Folkets hus och Godtemplarlokalen, som visade film sex kvällar i veckan. Minst fyra gånger i veckan gick jag på bio. Nu behövde jag inte längre fråga om lov. På sommaren var det folkparken på Storön som lockade. Bron över Ljusnan fanns inte 1950. Till Storön kom man via en mindre bro, en pontonbro byggd på oljefat. Bron gungade rejält när dansmusiken tonat bort och alla skulle hem på natten.

TILL LIDINGÖ

Då jag fyllde 15 år 1951 ville jag se mig om i världen. En butik på Lidingö behövde en springpojke och det jobbet fick jag. I början av april klev jag på tåget till Stockholm. Genom stenkolsröken från ångloket såg jag hembygden avlägsna sig. I Stockholm var det vår i luften, solen sken och längs söderväggar blommade krokus och snödroppar. Jag tog taxi från Centralen till Lidingö, resan kostade åtta kronor. Evenius Livsmedelsbutik låg vid Stockholmsvägen 35 och vid Stockholmsvägen 37 fanns butikens mjölkaffär. Vi var två cyklande springsjasar och en som körde firmabilen. Springpojkarna inledde arbetsdagen med att köra ut mjölk till kunderna. Mjölkflaskorna placerades utanför dörrarna. På lördagarna skulle dubbelt så mycket mjölk delas ut och flaskorna fick därför köras ut på en släpkärra.

lidingo
En gata på Lidingö i början på 1950-talet.

MJÖLK OCH GODIS

En lördag kom jag på en strålande idé för att göra tillvaron behagligare. Innan jag åkte ut på min mjölkrunda stoppade jag fickorna fulla med godis från butiken. Godiset delade jag sedan ut till några småpojkar som sprang runt och delade ut mjölken medan jag satt på mjölkkärran och slöade.

Attachmen1
Butiken på Lidingö där jag var springpojke. Foto: Janos Csontos / Lidingö stadsarkiv.

Ryktet spred sig snabbt bland godissugna ungar och följande lördag kom ännu fler och ville hjälpa till. I den allmänna villervallan inträffade en del missöden. Mjölkflaskor gick sönder, andra hamnade på fel adress och folk ringde till butiken och klagade. Efter en tid blev jag inkallad till chefen Edvin Evenius, som uppmanade mig att i fortsättningen sköta jobbet på egen hand. Han undrade också, med glimten i ögat, hur jag kunde ha råd att köpa så mycket godis. Butiken var i drift fram till 1960-talet och fastigheten revs 1966.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )